ARTIKELEN

Wij delen graag onze kennis en inzichten
Nieuws

Column - Digibeten

De blauwe envelop verdwijnt van onze deurmat, het “digitale vaardigheidsbewijs” verschijnt op basisscholen en Sesamstraat kijken we straks digitaal. Op zich allemaal mooie ontwikkelingen, mits goed uitgevoerd. Helaas zijn veel systemen nog super onhandig en gebruiksonvriendelijk.


Voor je het weet ben je digibeet

Er is inmiddels voldoende bekend over de belangrijkste problemen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en hoe je die kan voorkomen. Waarom worden er in de praktijk dan nog steeds systemen gebouwd waarin ik uren moet zoeken naar dat ene belangrijke knopje? Ik voel me soms net een digibeet.

De sl­ogan van deze tijd zou wat mij betreft mogen zijn “voor je het weet ben je digibeet!”. Nederland telt naar schatting 1,6 miljoen digibeten. Ik kan me heel goed voorstellen dat zij zich helemaal niet thuis voelen in deze wereld. Je voelt je net Zwarte Piet op een Haagse basisschool. Op swipend en zoomend geluk doen mensen maar wat. Mijn buurman is digibeet en staat tot vervelens toe bij mij op de stoep met allerlei vragen. Afgelopen weekend vroeg hij nog of ik wist hoe je een cirkel moet toevoegen aan de letter “a” voor email adressen. Tja...

Falende Systemen

Dat er zoveel digibeten zijn ligt enerzijds aan mensen die helemaal geen behoefte hebben om mee te gaan in het digitale geneuzel. We kennen allemaal wel iemand die vol goede moed en doorzettingsvermogen de papieren acceptgiro nog opstuurt. Naar mijn mening niks mis mee, want daar ligt het probleem ook helemaal niet. 

Het probleem ligt veel meer bij de organisaties, overheden en instanties die ons voorzien van onoverzichtelijke en gebruiksonvriendelijke systemen. De markt wordt vol gepompt met ideeën die nooit zijn getest bij eindgebruikers. Het merendeel is dan ook niet veel beter dan die falende Rabobank-app. Veel systemen zijn niet anders dan een tv-commercial over tandpasta: nietszeggend, irritant en zielloos.  

User Experience

De afgelopen jaren zijn er tal van tools en methodieken ontwikkeld die organisaties kunnen adopteren om dit soort problemen te voorkomen. De wereld stikt bijvoorbeeld van de goede User Experience Designers, maar ze worden nog te weinig ingezet. Kort door de bocht is een User Experience Designer verantwoordelijk voor het waarborgen van de kloof tussen bedrijf en eindgebruiker. Het is de advocaat van de klant. Perfect! Als organisaties nou iets meer aandacht zouden schenken aan gebruiksvriendelijkheid, dan had ik dat ene belangrijke knopje misschien wel gevonden. Dan hoefde ik daar niet eens bij na te denken. Dan hadden mijn buurman en ik elkaar nooit hoeven spreken. Dan had ik een hoop meer rust gehad en hoefde ik mij nooit onterecht digibeet te voelen. Een beetje meer gebruiksvriendelijkheid, daar knapt de mens van op!


joey

Geschreven Door

Joey Verwey

De online wereld is volop in beweging. Technologische ontwikkelingen bieden ons nieuwe kansen. De dagelijkse stroom van veranderingen vraagt om snelle, creatieve en menselijke oplossingen. Als User Experience Designer bij Daily Creations ben ik gefascineerd door menselijk gedrag en zet ik de mensen die jij van dienst bent in het midden van mijn ontwerpproces.