ARTIKELEN

Wij delen graag onze kennis en inzichten
Nieuws

Column- Mopperende Winkeliers

Je ziet ze wel eens zitten: Starend naar buiten in het stoeltje naast de deur.. Wachtend op klanten. Als je de winkel binnenloopt sprinten ze met al hun ingehouden enthousiasme op je af: "Kan ik u ergens mee helpen?"

Waarop wij vervolgens het vaste antwoord toewerpen: "Ik kijk gewoon even rond". Met duidelijke teleurstelling plaatsen ze zich achter de toonbank en al hangend boven de smartphone gaat het gezicht op standje ‘chagrijn’ en kunnen wij in alle rust rondkijken. Op het moment dat je dan eindelijk goed advies nodig hebt, moet je praktisch uit volle borst het volkslied inzetten om de aandacht te trekken van de winkelier.

Veel winkeliers mopperen over ‘het feit’ dat de veranderende tijden de business hebben afgepakt, want de klanten komen niet meer langs. En als de klanten wel naar je winkel komen, dan is het om te kijken en vervolgens online te bestellen. Laatst liep mijn vader een grote elektronicazaak binnen met de vraag of er een bepaald type TV op voorraad was. De verkoper antwoorden: "Helaas meneer die hebben wij niet in de winkel". De TV was alleen nog in de webshop te koop, waarop de afwachtende verkoper de scherpe opmerking terug kreeg van mijn vader: "En nu..?". De elektronicazaak aan de overkant had het ook product niet op voorraad, maar heeft mijn vader netjes geholpen met het plaatsen van een bestelling in hun webshop.

Volgens mij is het onderdeel van je vak als ondernemer dat je kunt omgaan met veranderingen in de markt. Om daar je kansen en bedreigingen uit te halen en daarop in te spelen. Het lijkt soms wel alsof sommige winkeliers zijn vergeten te blijven ondernemen na die gouden tijden van voor de crisis. Een voorbeeld is Social Media. Je krijgt dan de opmerkingen: "Social media? Twitter enzo? Ik ga toch niet de hele wereld laten weten dat ik op de wc zit.." of ‘Ik heb daar geen verstand van al dat geFacebook..". Als je geen verstand heb van Social Media, koop dan eens een boek, ga naar één van de vele workshops of zoek eens op internet naar informatie. Verdiep je in die veranderingen en kijk wat het voor jou kan betekenen. Zie je het nut er niet van in? Kom dan met een zinnige onderbouwing, waarom je er niks mee doet.

Ik merk dat mijn generatie, oftewel de twintigers en dertigers, steeds meer de markt en de speciaalwinkels opzoeken. We ergeren ons aan de grote winkels met hun ongeïnteresseerde personeel en vaak minimale kennis van zaken. We kunnen het personeel niet altijd iets kwalijk nemen. Zij krijgen niet de vakkennis, tools en ruimte niet meer van hun baas.

Niets is mooier dan een echte ondernemer die nog oprecht verstand heeft van zijn producten en vakgebied in de winkel. Neem als voorbeeld de Kleine Kerkstraat in Leeuwarden. Een oase aan zelfstandig ondernemende winkeliers met passie voor hun vak, kennis van zaken en vooral een saamhorigheidsgevoel. Deze mensen weten ons te raken.

Wij, mensen, zijn sociale dieren en we zoeken dus contact met elkaar. De technologische veranderingen hebben ervoor gezorgd dat we contact voor een deel online zijn gaan zoeken. Betekent dit dat je alles online moet doen? Nee, maar een mooie mix tussen online en offline contact kan je als winkelier kansen bieden om je klanten betekenisvol en vol passie te blijven helpen. Ga weer ondernemen en wees niet bang voor verandering, maar zoek hoe jij gebruik kan maken van die veranderingen.