Wat is digitale toegankelijkheid?

Als we over digitale toegankelijkheid praten bedoelen we het beschikbaar, bruikbaar en inclusief maken van een digitaal product voor zoveel mogelijk mensen. Uiteindelijk zijn het namelijk mensen die aan de slag gaan met jouw website, app of online tool en deze komen met een breed scala aan ervaringen, capaciteiten en bekwaamheden jouw website binnen.

Volgens cijfers van de WHO zijn er wereldwijd ongeveer 285 miljoen mensen visueel beperkt, tussen de 110 tot 190 miljoen volwassenen met mobiliteitsproblemen en hebben 360 miljoen mensen gehoorverlies. Daarnaast hebben we ook rekening te houden met gebruikers die mogelijk leerproblemen ervaren, dementie hebben, in het autistische spectrum bevinden of met andere cognitieve beperkingen moeten leven.

Helaas gebeurt het nog vaak dat veel mensen onbewust of bewust worden uitgesloten voor het gebruik van digitale producten. Bijvoorbeeld door te weinig contrast in kleur en leesbaarheid, geen optimalisatie voor de voorleesfunctie of niet kunnen navigeren zonder muis. Goed rekening houden met de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid in het ontwerpen van digitale producten is een uitdaging waar wij ons graag mee bezig houden. Naast een aantal basisprincipes en maatregelen die je kunt nemen is digitale toegankelijkheid ook iets wat enorm kan verschillen per project en heel context afhankelijk is. Hieronder een aantal handige tools waarmee jezelf al aan de slag kunt!

Kleurcontrast checker

Een belangrijk aspect in het ontwerpen van toegankelijke digitale producten is het gebruik van voldoende kleurcontrasten. Vooral voor de toegankelijkheid van mensen met een visuele beperking is dit van cruciaal belang. Vanuit de WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) zijn hier regels voor opgesteld. Zorg ervoor dat het contrast tussen voor-en achtergrondkleuren ten minste 4,5:1 is. Met deze handige contrastchecker kan je de kleurcontrasten op jouw website eenvoudig testen.

Google Lighthouse

Onze grote vriend Google heeft een handige tool om je website mee te scannen op verbeterpunten. Met Lighthouse controleer je de website op prestaties, best practices, toegankelijkheid en SEO. Door de URL in te vullen krijg je een rapport met handige verbeterpunten en indicatoren om jouw website nog toegankelijker te maken.

Voorbeeld van een Google Lighthouse rapport

Leesniveau checker

Het leesniveau van de teksten op je website is ook een belangrijk aspect van de digitale toegankelijkheid. Het leesniveau van de meeste Nederlanders is B1, terwijl veel teksten onbewust op hogere niveau's worden geschreven. Zeker voor publieke websites met algemene informatievoorziening is het belangrijk op je teksten op het een toegankelijk leesniveau te schrijven. Op accessibility.nl vind je een tool die je een indicatie kan geven van het leesniveau van jouw teksten. Handig!

Eerlijk is eerlijk, het is een pittige klus om je te verdiepen in de vele richtlijnen en eisen rondom digitale toegankelijkheid. Het raakt veel aspecten en verantwoordelijken van onderzoek en design tot aan development en content creatie. Als designbureau zijn wij vooral gespecialiseerd in het ontwerpen van toegankelijke digitale producten voor jouw doelgroepen.

Hulp nodig of gewoon eens sparren over digitale toegankelijkheid? Neem gerust contact met ons op.