ARTIKELEN

Wij delen graag onze kennis en inzichten
Nieuws

Column- Zegeltjes

Het lijkt soms wel of we nooit tevreden kunnen zijn! Vooral in onze rollen als “de consument” zijn we soms maar een irritant volkje dat zich net iets te snel gepasseerd voelt. We laten ons bijvoorbeeld veel te snel meeslepen in de ene na de andere spaaractie. 

Zo vond ik mijzelf laatst in de slijterij om nog even snel een wijntje te kopen voor 's avonds op de bank. Als ik in de rij sta om mijn Chateau Margaux af te rekenen, hoor ik de vrouw voor me in de rij met een lichtelijk geïrriteerd toontje tegen de kassabediende zeggen: “Ooh krijg ik geen plakzegels?”.  Ja hoor tref ik weer...Een gehaaide consument in het wild! De cynische blik van de vrouw zegt al genoeg, zij moet en zal deze winkel verlaten met een plakzegel! De kassabediende legt snel en simpel uit dat je bij elke €10 een zegel krijgt en omdat mevrouw enkel een wijntje koopt van €8,99, het grote plakfeest helaas niet door kan gaan. Wat mij betreft een duidelijk en helder antwoord. Tasje eromheen en niets meer aan doen! De ondertussen ietwat opgefokte dame dacht daar toch anders over en begint een soort van tirade om haar zegel te opperen. Samen met de kassabediende en mijn mede-winkelaars kijk ik vol verbazing toe, hoe het ene na het andere loze argument wordt afgevuurd. Er vliegen zelfs nog wat misplaatste scheldwoorden voorbij.  Aan het einde van dit prachtstuk besluit de kassabediende, waarschijnlijk uit moedeloosheid, om haar de zegel maar te geven. Vlak voordat ze de winkel verlaat roep ik haar nog sarcastisch toe “veel plezier met plakken vanavond”. Trots als ze is loopt ze met opgeheven hoofd de slijterij uit. Ik heb mijn Chateau Migraine afgerekend en ben in totale desillusie naar huis gefietst. Pas ‘s avonds op de bank kwam het besef dat ik mijn zegeltje ook niet heb gehad. Ach, kan mij het schelen…ik ben een “tevreden Consument”! Proost!